
Αποσπάσματα από το βιβλίο:
«Ο Ροβινσώνας είναι σε θέση να επιβιώσει στην μοναξιά του, επειδή είναι τυχερός συμφιλιώνεται με την κατάστασή του επειδή είναι συνηθισμένος άνθρωπος και το νησί του είναι κάτι χειροπιαστό. Ο Ντέιβιντ, που κάθε άλλο παρά συνηθισμένος ήταν και του οποίου το νησί ήταν εικονικό, τελικά δεν είχε τίποτα για να επιβιώσει πέρα από τον ίδιο τον ενδιαφέροντα εαυτό του, και το πρόβλημα του να στήσει κάποιος έναν εικονικό κόσμο γύρω από τον εαυτό του συγγενεύει με το πρόβλημα του να προβάλλει τον εαυτό του σ’ έναν κυβερνοκόσμο. Δεν έχουν τέλος οι εικονικοί τόποι, όπου μπορούμε να αναζητήσουμε κεντρίσματα, όπως το ίδιο το άπειρο των κόσμων αυτών, το αέναο κέντρισμα χωρίς ικανοποίηση γίνεται αιχμαλωσία. Το να είσαι τα πάντα και ακόμα πιο πολλά είναι η φιλοδοξία του διαδικτύου, επίσης» (σελ.67).
«Σε ένα κατώτερο έργο, όλο αυτό θα μπορούσε να διαβαστεί σαν μια αδυσώπητη, αφηρημένη γυναικεία παραβολή, όμως η Στεντ έχει ήδη αφιερώσει το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου στο να κάνει τους Πόλιτ συγκεκριμένους, αληθινούς και αστείους και να τους επιβάλλει σαν άτομα ικανά να πουν και να κάνουν λίγο-πολύ τα πάντα, έχει δε ειδικά προσδιορίσει πόσο μεγάλο πρόβλημα είναι για τη Λούι η αγάπη (πόσο πολύ, παρ ’όλα αυτά, λαχταράει τη λατρεία του πατέρα της), και έτσι η αφαίρεση γίνεται αναπόφευκτα συγκεκριμένη, τα εμπόλεμα αρχέτυπα αποκτούν υπόσταση γεμάτη κατανόηση: μοιραία θα παρασυρθείτε στον αδυσώπητο ψυχικό αγώνα της Λούι να γίνει ο εαυτός της και μοιραία θα ζητωκραυγάσετε για τον θρίαμβο της. Όπως παρατηρεί ο αφηγητής, νέτα σκέτα: «Αυτό ήταν οικογενειακή ζωή». Και αυτό κάνουν τα μυθιστορήματα, και μόνο τα μυθιστορήματα, αφηγούνται την ιστορία αυτής της εσωτερικής ζωής»(σελ.87).
Κριτικές:
«Υπάρχουν είκοσι περίπου μεγάλοι Αμερικανοί συγγραφείς στις γενιές που ακολουθούν τη δική μου. Ο σημαντικότερος είναι ο Τζόναθαν Φράνζεν». Φίλιπ Ροθ
«Η γραφή του [Φράνζεν] έχει μια τελειότητα χωρίς ίχνος επίδειξης και με σχεδόν παντελή απάλειψη του εγώ». Λεβ Γκρόσμαν, Time
«Ο Φράνζεν μεταδίδει την ψυχολογική του οξύνοια σε μια φούγκα ευρυμάθειας, πάθους και ειρωνείας που είναι απλώς εκπληκτική».Ρον Τσαρλς, The Washington Post
«Ο Φράνζεν έχει το εξελιγμένο μάτι του μινιατουρίστα για να λέει τις λεπτομέρειες της καθημερινότητας, όσο και μια εκλεπτυσμένη κατανόηση της ευρύτερης εικόνας του σύγχρονου κόσμου». Ρόουζ Τρεμέιν, The Guardian

Άλλα έργα του συγγραφέα:
(2012) Η εικοστή έβδομη πολιτεία, Ψυχογιός
(2011) Ελευθερία, Ωκεανίδα
(2002) Οι διορθώσεις, Ωκεανίδα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου