Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου 2013

ΑΦΙΕΡΩΜΑ Β' ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- Α ΜΕΡΟΣ: ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑ

Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος αποτελεί ένα δημοφιλές πεδίο της Ιστορίας στον βαθμό που να αποτελεί και λαϊκό ανάγνωσμα. Συγγραφείς από όλο τον κόσμο, εμπνευσμένοι από την κτηνωδία του Β’ παγκοσμίου πολέμου έχουν γράψει μυθιστορήματα, τα οποία περιέχουν γεγονότα, αληθινά ή παραποιημένα για την εξυπηρέτηση των σκοπών της μυθιστορηματικής πλοκής. 
Σας προτείνουμε τέσσερα μυθιστορήματα το ανάγνωσμα των οποίων θα σας δώσει μία πλήρη εικόνα για τον πόλεμο που άλλαξε τον χάρτη της Ευρώπης, για τις προσωπικότητες των ηγετών που τον υποκίνησαν, για την ζωή του λαού αλλά και για τα οικονομικά, κοινωνικά, πολιτισμικά κίνητρα του πολέμου. Ίντριγκες, οδύνη, χωρισμοί, αγάπη, ψέμα, μίση, ηρωισμός, ζωή και θάνατος συνθέτουν τα πορτρέτα των παρακάτω μυθιστορημάτων. 


ΜΟΝΟΣ ΣΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ- ΤΟ ΚΛΑΣΣΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΟΥ ΧΑΝΣ ΦΑΛΑΝΤΑ


Το κλασικό μυθιστόρημα του Χανς Φάλλαντα Μόνος στο Βερολίνο (που κυκλοφορέι στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πόλις, μετάφραση Αντζη Σαλταμπάση, 2008), με θέμα την αντίσταση ενός μικροαστικού, καθημερινού ζευγαριού Γερμανών εναντίον των ναζί. Πρόκειται για δύο ανθρώπους  χωρίς κάτι το ξεχωριστό, που όμως αποφασίζουν να εναντιωθούν στο ναζιστικό καθεστώς, και μάλιστα σε μια περίοδο που αυτό θριαμβεύει με συνεχείς στρατιωτικές νίκες. Δυο άνθρωποι που με μόνο σημείο αναφοράς το κοινό περί δικαίου αίσθημα, αισθάνονται την ανάγκη και την υποχρέωση να διαφοροποιηθούν από το μαζικό παραλήρημα του ηγέτη που οδηγεί σε θριάμβους, δυο άνθρωποι που πρώτα απ’ όλα αναζητούν δικαιοσύνη στα δικά τους απλά μέτρα. Το βιβλίο αναπλάθει την ιστορία τους, το πρώτο τους ξέσπασμα, τη δράση τους (έγραφαν κάρτες και επιστολές κατά του Χίτλερ και τις άφηναν σε πολυσύχναστα σημεία – απλοί άνθρωποι, απλή δράση), το κυνηγητό απ’ την Γκεστάπο, τη σύλληψη και την καταδίκη τους σε θάνατο. Η ιστορία δεν εκτυλίσσεται στο (θεωρούμενο) τυπικό περιβάλλον της εποχής (στρατός, SS, όπλα, μάχες κ.λπ.), αλλά σε μια λαϊκή πολυκατοικία του Βερολίνου. Ο περίγυρος των δύο αυτών ανθρώπων είναι επίσης απλοί άνθρωποι: ο μικροαπατεώνας που θέλει να πιάσει την καλή, ο φανατισμένος νεαρός που θέλει να γίνει στέλεχος του καθεστώτος, ο καριερίστας αστυνομικός, η χωρισμένη κυρία που θέλει πια να ζήσει ήρεμα… Τέτοιοι άνθρωποι είναι αυτοί που περιβάλλουν τους δύο πρωταγωνιστές του βιβλίου τους, με τις επιθυμίες τους, τους μικρούς στόχους τους, τις βλέψεις τους, τους φόβους και τγις ενοχές τους. Το εξώφυλλο του βιβλίου φιλοξενεί μια φωτογραφία της Σόφι Σολ, της πιο «επιφανούς» άσημης Γερμανίδας που αντιστάθηκε στο ναζιστικό καθεστώς.


Είπαν για το βιβλίο…
«Το «Μόνος στο Βερολίνο» ανήκει στην κατηγορία των «δυνατών» βιβλίων: δεξιοτεχνική πλοκή, δουλεμένοι και πειστικοί χαρακτήρες, σαφή και καθαρά (και διόλου απλοϊκά) μηνύματα και συμβολισμοί. Ειδικά η πλοκή και η απόδοση των γεγονότων είναι υποδειγματικά. Αν μάλιστα λάβει κανείς υπόψη πότε γράφτηκε το βιβλίο, η αξία του συγγραφέα μεγεθύνεται: ούτε «φτηνά κατηγορώ» (για τους πολλούς που έβλεπαν και δεν αντιδρούσαν) ούτε ηρωοποίηση και άλλοθι («ναι, υπήρχαν και καλοί Γερμανοί τότε»), ούτε ρητορικά και ιδεολογικά ξεσπάσματα, ούτε μηνύματα παρηγορίας, ούτε happy end. Μόνο το ψηφιδωτό του ζόφου». 
Χρήστος Ζαρίφης

«Με ιδιαίτερο ρεαλισμό και πεζογραφική επιδεξιότητα ο Φάλαντα, μέσα από το έργο του «Μόνος στο Βερολίνο»,  περιγράφει, πραγματικά με τρόπο μοναδικό, την καθημερινή ζωή των Γερμανών πολιτών, Εβραίων και μη, και την αντίσταση που πρόβαλαν στον ναζισμό «άγνωστοι» άνθρωποι. «Ανώνυμοι» καθημερινοί αγωνιστές που θυσίασαν την ζωή τους στον πόλεμο εναντίον του φασισμού και του ναζισμού. Και γι’ αυτούς τους «άγνωστους» ήρωες, ο Φάλαντα, δημιουργεί ένα κάδρο δράσης και συναισθημάτων που θα υπάρχει στο πέρασμα των χρόνων και θα προκαλεί θύμησες και θα φοβίζει… τον φόβο!»
Πάνος Ραμαντάζης, left.gr

«Ο Φάλαντα γράφει συνειδητά σε απλό ύφος, όπου δεν υπάρχουν οι μεγάλες και δύσκολες περιγραφές, αλλά κυριαρχεί η άμεση αφήγηση και η πολύ διεισδυτική αποτύπωση των χαρακτήρων, η πειστική ανάλυση των σκέψεων και των κινήτρων όλων των προσώπων, τα οποία δείχνουν ρεαλιστικά και ανθρώπινα. Γι’ αυτό και είναι πράγματι εντυπωσιακό πως ένα μυθιστόρημα που σύμφωνα με τα λόγια του συγγραφέα μοιάζει με "ζοφερό πίνακα" ("περισσότερο φως θα έμοιαζε με ψέμα") και που το τέλος της ιστορίας είναι λίγο πολύ προδιαγεγραμμένο, κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον των αναγνωστών ως την τελευταία στιγμή»
Γιάννης Κούτρας


ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ ΜΕ ΤΑ ΘΗΡΙΑ ΤΟΥ ΕΡΙΚ ΛΑΡΣΟΝ

Βερολίνο 1933: Ο χαμηλών τόνων καθηγητής Γουίλιαμ Ντοντ φτάνει στην Ευρώπη, συνοδευόμενος από την οικογένειά του, τη σύζυγό του, τον γιο του και τη φλογερή κόρη του τη Μάρτα, ως ο νέος  πρεσβευτής των ΗΠΑ στη χιτλερική Γερμανία. 
Η οικογένεια των Αμερικανών θα βρεθεί σε μια πόλη με τα πιο εντυπωσιακά και αβανγκάρντ κτίρια στον κόσμο, όπου κυριαρχούν η ενέργεια και η αισιοδοξία. Τα θέατρα, οι συναυλιακοί χώροι και τα καφέ είναι πάντα κατάμεστα, στους δρόμους κυκλοφορεί ένα καλοντυμένο και γοητευτικό πλήθος. Η Μάρτα βρίσκει τη «Νέα Γερμανία» απολύτως συναρπαστική – πέφτει από τη μια αγκαλιά στην άλλη ενθουσιασμένη από τους φερέλπιδες γερμανούς αξιωματικούς.
 Καθώς κυλά ο πρώτος χρόνος της θητείας του Ντοντ, οι μέρες της οικογένειας είναι γεμάτες ένταση, ίντριγκα και έρωτες. Η κατάληξή τους όμως θα είναι ο απόλυτος τρόμος όταν ένας φονικός σπασμός βίας θα βουτήξει την πόλη στο αίμα και θα αποκαλύψει τον πραγματικό χαρακτήρα του Χίτλερ και τις τερατώδεις φιλοδοξίες του.Καλώς ήρθατε στον Κήπο με τα Θηρία. Κυκλοφορεί με νέο εξώφυλλο και σε χαμηλότερη τιμή. 

Είπαν για το βιβλίο…

Ένα απολαυστικό βιβλίο που αξίζει να γίνει μπεστ σέλερ.
The Washington Post

Χάνεσαι αργά μέσα σ’ έναν εφιάλτη όπου η λογική και η ηθική ανατρέπονται…Δυνατό, άμεσο, ανησυχητικό. 
Vanity Fair

Το πλέον γοητευτικό έργο του Λάρσον… Δεν υπάρχει ανάλογο της ιστορίας που στήνει ο συγγραφέας… Πλούσια σε γεγονότα, πολυπρόσωπη, δυνατή και δηκτική… μια αληθινή ιστορία που σε ταξιδεύει.
New York Times

Καθηλωτικό. Η αφήγηση ενός εφιάλτη. Θέτει για άλλη μια φορά το ερώτημα: σε ποιο βαθμό αγριότητας μπορεί να φτάσει η ανθρώπινη φύση και τι πρέπει να γίνει για να εξημερώσουμε το θηρίο.
The Seattle Times

Ένα καταπληκτικό ιστορικό αφήγημα. 
Newsweek

Ο Λάρσον είναι υπέροχος συγγραφέας… Καταπληκτικός στη δημιουργία ολοκληρωμένων χαρακτήρων με λίγες κοφτές πινελιές.
New York Times Book Review

ΚΡΥΜΜΕΝΟ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ -ΜΙΑ ΑΛΗΘΙΝΗ ΙΣΤΟΣΡΙΑ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ

Το βιβλίο περιγράφει την έρευνα που έκανε η Παπαϊωάννου με την οικογένεια του Μιχάλη Κουτλάκη, ειδικά μαζί με την ανιψιά του, σε ιταλικά μυστικά αρχεία και γερμανικά αρχεία της Κατοχής, αλλά και μιλώντας με ανθρώπους που τον ήξεραν στο νησί του, την Κάσο. Το βιβλίο είναι ουσιαστικά η ιστορία μιας (πολύ καλής) έρευνας - τα όποια κενά στην αφήγηση καλύπτονται με μυθιστορηματική ροή. Τα ιστορικά στοιχεία συνδυάζονται με τη μυθοπλασία, ζωντανεύοντας έτσι όλη την ιστορία των Δωδεκανήσων μαζί μ’ ένα οικογενειακό και πολιτικό δράμα κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης για την Ελλάδα περιόδου. 
Γνωστή από τη δουλειά της στους «Νέους Φακέλους» στο κανάλι του Σκάι, η πολύ καλή δημοσιογράφος Σοφία Παπαϊωάννου αναλαμβάνει να εξιχνιάσει ένα μυστικό που μετράει εφτά δεκαετίες: τι απέγινε ο Κασιώτης Μιχάλης Κουτλάκης, που συνελήφθη απ’ τους Ιταλούς και οδηγήθηκε στη φυλακή της Ρόδου το 1943. 
Δείτε εδώ το βιβλίο στο ηλεκτρονικό μας κατάστημα

Είπαν για το βιβλίο…
“Η Παπαϊωάννου προσπαθεί να ξεγελάσει τη δημοσιογραφική της φύση ή, τέλος πάντων, να τη συμβιβάσει με τη διάθεση για μυθιστορηματική γραφή. Το «Κρυμμένο στο Αιγαίο» είναι μία αληθινή ιστορία ζωής που διαβάζεται με διαφορετικούς τρόπους. Μπορείς να την αντιμετωπίσεις σαν ένα καλογραμμένο ρεπορτάζ, μία δημοσιογραφική αφήγηση που σε σμίκρυνση θα ήταν δισέλιδο σε κυριακάτικη έκδοση. Σε υποχρεώνει, όμως, να τη δεις και αλλιώς, ως ένα μυθιστόρημα”.
Κώστας Γιαννακίδης

“Αποκαλύπτεται μια ιστορία που μπλέκει τα γεγονότα του μικρού νησιού με τις πιο σημαντικές στιγμές της νεότερης Ελλάδας και την παγκόσμια μοίρα. Ένα βιβλίο γραμμένο με συγκίνηση για την Ελλάδα, τη θάλασσα της και έναν νέο που τα είχε όλα, αλλά διάλεξε να παλέψει για ένα ιδανικό”. 

ΆΓΓΕΛΟΣ Η ΔΑΙΜΟΝΑΣ ΤΗΣ ΙΖΑΜΠΕΛΑ ΠΑΛΑΣΚΑ

Ναι, υπήρχε ένας Έλληνας που είχε την άνεση να είναι συνομιλητής του Χίτλερ, να ανοίγει φιλοσοφικές συζητήσεις με τον περίφημο ναύαρχο φον Κανάρη, να είναι ο αγαπητός της οικογένειας Ζίμενς, φίλος  με διάφορους Γερμανούς αριστοκράτες και διπλωμάτες, καθώς και με αξιωματούχους του ναζιστικού καθεστώτος. Ταυτόχρονα να είναι συνομιλητής με τους στρατηγούς Μεταξά και Πλαστήρα ή να μοιράζει τις ώρες του με τον Μανιαδάκη και τον πατέρα Δημήτριο (Μπάλφουρ). Να είναι στα χρόνια της Κατοχής φίλος του Πάγκαλου και του Γονατά, του Ζέρβα, του Δημήτρη Γληνού και του Σοφιανόπουλου. Να τα έχει καλά με τους Γερμανούς, να προσπαθεί με επιμονή να δημιουργηθούν στην Ελλάδα τα Τάγματα Ασφαλείας και ταυτόχρονα να σώζει κομουνιστές και Εβραίους. Αυτός ήταν ο πατέρας μου κι εδώ σ' αυτό το βιβλίο έγραψα μερικές από τις περιπέτειές του, πολιτικές, επιχειρηματικές και -γιατί όχι;- κάποιες ερωτικές...

Είπαν για το βιβλίο…
«Η πιο σκοτεινή πλευρά της Κατοχής έρχεται στο φως. Ζήμενς, Χίτλερ, Μεταξάς, Φον Κανάρης. Γληνός, Πάγκαλος, Τσολάκογλου, Ι. Ράλλης, Μανιαδάκης, Ρολφ Μέρκελ, Ζέρβας, Δωσίλογοι, Τάγματα Ασφαλείας».

“Η Ιζαμπέλα Παλλάσκα, κόρη του κατηγορούμενου για δωσιλογισμό αλλά και αποκατεστημένο τελικά Ιωάννη Βουλπιώτη, λύνει τη σιωπή της, αφού συγκέντρωσε πολύτιμο αδημοσίευτο υλικό από το αρχείο του πατέρα της. Το μυθιστόρημα «Άγγελος ή Δαίμονας», στηρίζεται σε αυθεντικά γεγονότα και διηγείται την πολυτάραχη ζωή του”.

“Η συγγραφέας προσπάθησε στη διαδρομή αυτού του μυθιστορήματος να αποστασιοποιηθεί από το γεγονός ότι ο ήρωάς του είναι ο πατέρας της. Αφηγείται ως επί το πλείστον τα ιστορικά γεγονότα διανθισμένα με κομμάτια της προσωπικής του ζωής . Έτσι δεν διστάζει να περιγράψει περιστατικά που τα έχει πληροφορηθεί από τον ίδιο ή τα έχει συλλέξει από το ευρύτερο περιβάλλον . Οι γυναίκες του, ταξίδια σε κοσμοπολίτικα μέρη, ίντριγκες εξουσίας, ατμόσφαιρα μιας από τις πιο δύσκολες εποχές που σημάδεψε τις ζωές μας”.



Πηγές: 
www.in2life.gr
www.left.gr
www.culturenow.gr
www.lifo.gr
www.protagon.gr
www.metaixmio.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου